جشنواره فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم‌ریزون به مناسبت نوروز 1400


احتمالا دوران بهمن هاشمی و جشنواره‌های نوروزی فیلم‌های سینمایی صدا و سیما رو یادتون میاد. اون موقع که خبری از اینترنت درست و حسابی نبود، dvd فقط دست بزرگان بود و یه سری cd درب و داغون و نوار ویدیو سمی تو بازار پیدا می‌شد. تو این شرایط بهترین راه دیدن فیلم‌های جدید همین جشنواره‌ی عید صدا سیما بود. واقعا فیلم‌های خوب و مشتی رو نشون می‌داد. اکثر ما از سه گانه‌های ارباب حلقه‌ها و ماتریکس و مرد عنکبوتی سم ریمی گرفته تا اگه می‌تونی منو بگیر و بنجامین باتن و جنگو رو همیجوری دیدیم. 

واقعا خیلی خوب بود قدیما منتهی صدا سیما الان دیگه تباه شده و فقط فیلم‌های هندی و کره‌ای چینی نشون می‌ده. البته حتی اگه بخواد فیلم‌های روز هالیوود رو هم نشون بده باز هم چیز شاخی نخواهد بود چون هالیوود هم خییلی افت کرده و به جای این که به ساخت بهتر فیلم‌هاش بپردازه، مشغول زور چپون کردن همجنسگرایی و فمنیسم و حقوق سیاه پوستان به فیلماشه و تک و توک فیلم خوب تو ساخته‌های جدید هالیوود پیدا می‌شه.

به همین جهت ما تو پشم ریزون تصمیم گرفتیم تا به مناسبت نوروز 1400 یک جشنواره نوروزی فیلم‌های سینمایی درست کنیم و از چهارشنبه سوری و شب عید بگیرید تا خود سیزده به در یک سری فیلم‌های شاخ و پشم ریزون به شما عزیزان پیشنهاد بدیم. اونم توی سطح‌های مختلف. هم برای Kids هم Men هم Legends و شاید حتی Ultra Legend. اگه با این سطح بندی آشنایی ندارید، خلاصه می‌گم که ترتیب Kid Men Legend صرفا میزان شاخ بودن و سابقه‌ی شما در زمینه‌ی فیلم دیدن ئه و مثلا به این معنی نیست که فیلم‌های Kids مخصوص بچه‌هاس یا فیلم‌های Men رو خانما نمی‌تونن ببین!

بعد اینجا تو پشم ریزون از این خبرا نیست که چمی‌دونم فیلم‌هایی مثل Avengers یا مثلا Interstellar پیشنهاد بدیما! فیلم باید به خودی خود شاخ باشه، نه سوسول بازی توش باشه نه گنده‌نفخی فلسفی؛ الکی هم هایپ نشده باشه. فیلم تراز پشم ریزون In Bruges (2008) ئه و قراره از این دست فیلما نمایش بدیم. سعی هم می‌کنیم فیلم‌های خیلی معروف رو نگیم، اون‌ها رو که خودتون دیدید. 

انشاالله که از این فیلم‌ها خوشتون بیاد و لحظات خوب و پشم ریزونی رو موقع تماشاشون سپری کنید. اگه باهاشون حال کردید هم خود فیلم و هم ما رو به دوستاتون معرفی کنید. قبل از دیدن فیلم‌ها حتما هم به رده سنی‌شون هم توجه کنید!


لینک مشاهده تیزر پشمواره فیلم 1400 در آپارات

چهارشنبه سوری

اگه یادتون باشه تو چهارشنبه سوری‌ها برای اینکه ملت نرن بیرون فیلم‌های خوب و مشتی توی سبک اکشن نشون می‌دادن. ما هم قصد داریم از این سنت حسنه پیروی کنیم و سه فیلم پیشنهادی اکشن /جنایی در سطوح مختلف در جشنواره‌ی فیلم‌های سینمایی نوروزی پشم‌ریزون به شما پیشنهاد بدیم.

سطح Kids

Mission Impossible 3 (2006)

 ماموریت غیرممکن یکی از با سابقه‌ترین سری فیلم‌های اکشن تاریخ سینماست و با ارائه هر نسخه‌ی جدیدش استاندارهای جدیدی در ژانر اکشن تعریف می‌کنه. قسمت سوم این مجموعه به کارگردانی جی جی آبرامز به نظر من بهترین قسمت از این سری فیلمه. یکی از مهم‌ترین دلایلش هم حضور فیلیپ سیمور هافمن فقید به عنوان نقش منفی در این فیلمه و همونطور که آقا آلفرد هیچکاک گفته می‌خواید شاخ بودن یک فیلم رو بررسی کنید، به شاخ بودن نقش منفی‌اش توجه کنید و هافمن هم بسیار شاخه. تام کروز تمام نشدنی هم مثل همیشه بازی خوبی رو از خودش ارائه داده و در کل این فیلم برای چهارشنبه سوری رواله.

سطح Men

Speed (1994)

سرعت یکی از مشهورترین فیلم‌های اکشن دهه‌ی نود هالیووده که زمان خودش خیلی سروصدا کرده بود و سکوی پرتابی برای کیانو ریوز و ساندرا بولاک هم محسوب می‌شد. دیدن این فیلم خوش‌ساخت که ماجراهای بمب گذاری و اینجور چیزا رو روایت می‌کنه، برای چهارشنبه سوری گزینه‌ی خوبی می‌تونه باشه. 

سطح Legends

Dirty Harry (1971)

هری کثیف با بازی کلینت ایستوود و به کارگردانی دان سیگل یکی از شاخ‌ترین فیلم‌های کارآگاهی/جنائئ دهه‌ی هفتاده. کلینت ایستوود در اینجا نقش یک پلیس یاغی رو ایفا می‌کنه که از روش‌های مخصوص خودش برای به دام انداختن مجرمان استفاده می‌کنه. هری کثیف 4 دنباله هم داره که اون‌ها هم اتفاقا فیلم‌های شاخی هستند و حتی یک قسمتش رو خود ایستوود کارگردانی کرده. دیدن این سری فیلم مخصوصا خود هری کثیف برای چهارشنبه سوری خیلی جواب خواهد بود. 

شب عید نوروز

خوب کم کم داریم به لحظات تحویل سال نزدیک می‌شیم. ایشالا که سال 1400 سال خوبی برای هممون باشه. شب عید قاعدتا باید فیلم‌های حال خوب کن و روال تماشا بشه تا سختی‌های سال پیش رو بشوره ببره. ما هم قصدمون همینه. سال تحویل ظاهرا ساعت 13:7 دقیقه است و شب قشنگ می‌تونید فیلم تماشا کنید.

سطح Kids

Terminal (2004)

فیلم‌هایی که اسپیلبرگ با تام هنکس کار کرده، معمولا برای شب عید جواب هستند و فیلم ترمینال هم از این قضیه مستثنی نیست. داستان فیلم ترمینال تا حدودی بر اساس زندگی مهران کریمی ساخته شده که سال‌ها در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی می‌کرده و مجوز رفتن به هیچ جایی رو نداشته. هنکس و زتا-جونز تو این فیلم زوج خوبی رو تشکیل دادن و دیدن این فیلم در شب سال نو خالی از لطف نیست.

سطح Men

Annie Hall (1977)

یکی از سنت‌های حسنه در زمینه‌ی سینما و شب عید دیدن فیلم‌های وودی آلن در اون شبه. آنی هال بازی خود وودی آلن و هم‌بازی همیشگیش در اون سال‌ها یعنی داین کیتون یکی از بهترین و شاخ‌ترین فیلم‌های آلن ئه. اگه بتونید نسخه‌ی دوبله‌ی آنی هال رو پیدا کنید که قطعا بهتر هم هست. صدای مرحوم اصغر افضلی از صدای خود وودی آلن بیشتر بهش بیاد.

سطح Legends

(1931) City Lights

اسطوره‌ها معمولا در شب عید نوروز کمدی کلاسیک می‌بینن و روشنایی‌های شهر چارلی چاپلین هم به اعتقاد بسیاری از بزرگان بهترین کمدی صامتیه که تا حالا ساخته شده. بنابراین اگه اسطوره هستید و هنوز روشنایی‌های شهر رو ندیدید، امشب دست بجنبونید، اگر هم دیدید می‌تونید به سراغ سایر فیلم‌های چاپلین و یا حالا فیلم‌های باستر کیتون و لورل-هاردی و هارولد لوید و سایر بزرگان این عرصه برید.

روز اول فروردین

خوب سال نو مبارک. ایشالا سال جدید براتون سال پشم‌ریزونی باشه، البته از نوع خوبش. امروز هم با چندتا فیلم شاخ در خدمت شما هستیم. این فیلم‌ها در ژانر کمدی هستند تا سال جدید رو هم به خوبی آغاز کنید.  امیدوارم لذتشو ببرید.

سطح Kids

Johnny English Reborn (2011)

مستربین همیشه برای روز اول فروردین جواب بوده. ما هم هینطوری قسمت دوم از سه گانه‌ی جانی انگلیش رو برای جشنواره فیلم در نظر گرفتیم، اگه این فیلم رو دیدید، می‌تونید فیلم دیگری از روان اتکینسون رو برای امروز تماشا کنید.

سطح Men

We’re no Angels (1989)

ما فرشته نیستیم با بازی رابرت ده نیرو و شان پن یکی از کمدی‌های خوش ساخت دهه‌ی هشتاده. این فیلم که الهام بخش ساخت فیلم مارمولک هم بوده، داستان دو مجرم رو روایت می‌کنه که برای فرار لباس کشیشی به تن پوشیده‌اند و لحظات خنده دار فراوانی را خلق کرده‌اند.

سطح Legends

Some Like It Hot (1959)

مگه می‌شه صحبت از کمدی باشه و فیلمی از بیلی وایلدر بهش اشاره نشه. بعضی‌ها داغشو دوست دارن با بازی جک لمون، تونی کورتیس و مریلین مونرو یکی از خنده‌دار‌ترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخه که پس از گذشت چندین دهه و با وجود اینکه بارها از ایده‌هاش تو فیلم‌های مختلف اسکی رفته شده، هنوز هم جذاب و پشم‌ریزون ئه.

سطح Ultra Legends

Man on the Moon (1999)

حاصل همکاری جیم کری و میلوش فورمن می‌شه یک کمدی بی‌نهایت خاص و پشم‌ریزون به نام مردی روی ماه. این فیلم شوخی‌های مرسوم جیم کری‌ای رو با بحث‌های سنگین و پیچیده‌ی فیلم‌های فورمن ترکیب کرده و در صورتی آدم انتظار یک فیلم سمی رو داره، اتفاقا خیلی خوب و زیبا بیرون دراومده و برای اَبَر اسطوره‌ها کمدی مناسبی رو فراهم کرده.

روز دوم فرودین

خوب به دوم فروردین رسیدیم. روایت داریم در دوم فرودین باید فیلم‌های وسترن دید. برای همین ما برای امروز 3 تا فیلم وسترن مشتی تدارک دیدیم.

سطح Kids

Unforgiven (1992)

نابخشوده یک وسترن خوش‌ساخت به کارگردانی کلینت ایستووده که علاوه بر خودش مورگان فریمن و جین هکمن هم توی اون نقش آفرینی کردن. نابخشوده نامش را از وسترنی آمریکایی ساخته‌ی جان هیستون و با بازی برت لنکستر و آدری هپبورن به ارث برده است اما علاوه بر آن از المان‌های وسترن اسپاگتی نیز بهره جسته است و یکی از بهترین فیلم‌های وسترن دهه‌های اخیر می‌باشد. 

سطح Men

Once Upon a Time in West (1968)

سرجیو لئونه، پس از این که با ساخت سه گانه‌ی دلار به اوج شهرت رسید، همراه با دوست و آهنگساز همیشگیش انیو موریکونه سراغ ساخت روزی روزگاری در غرب رفتند. تو این فیلم شما اوج کار اساتید و نهایت سینمای وسترن ایتالیا رو مشاهده خواهید کرد. واقعا خیلی شاخه. هم خود فیلم و مخصوصا موسیقی متنش. به این صورت که برای هرکدوم از شخصیت‌های فیلم تم موسیقی اختصاصی ساخته شده و مثلا موسیقی که برای چارلز برانسون پخش می‌شه با موسیقی که برای کلادیا کاردیناله یا هنری فوندا پخش می‌شه فرق می‌کنه.

سطح Legends

Dead Man (1995)

مرد مرده اثر جیم جاموش و با بازی جانی دپ یکی از عجیب‌ترین و شاخ‌ترین وسترن‌هاییه که تا حالا ساخته شده. از سکانس اول تو قطار و موسیقی فوق العاده نیل یانگ آدم حساب کار دستش میاد که با یه فیلم بی‌نهایت پشم‌ریزون طرفه. این فیلم خیلی سنگینه و بزرگان ازش به عنوان یک فیلم وسترن پست مدرن یاد می‌کنن ولی با این حال بسیار جذاب هم هست و قطعا همه ازش می‌تونن لذت ببرن.

روز سوم فرودین

روز سوم فروردین رو قراره به فیلم‌های پر تعلیق و ژانر Thriller اختصاص بدیم. کلمه‌ی Thriller خیلی معادل فارسی دقیقی نداره و حتی فارسی نوشتنش هم خیلی ضایع می‌شه و ما مجبوریم به مستقیم انگلیسی نوشتنش بسنده کنیم. به هر حال امروز با سه فیلم Thriller در خدمت شما هستیم.

سطح Kids

Zodiac (2007)

زودیاک یکی از فیلم‌های Thriller خوب دهه‌ی 2000 ئه که هنگام انتشارش خیلی سروصدا کرده بود. دیوید فینچر کارگردان کم‌کار سینما که امسال فیلم مانک رو در جشنواره اسکار 2021 داره، داستان واقعی زودیاک یک قاتل زنجیره‌ای و تلاش برای پیدا کردنش رو بن‌مایه‌ی فیلمش قرار داده. زودیاک که رابرت داونی جونیور و جیک جیلنهال هم توش بازی کردن واقعا فیلم خیلی خوبیه و لحظه‌های پشم ریزون کم نداره.

سطح Men

The Conversation (1974)

در حالی که همه فرانسیس فورد کوپولا رو با سه‌گانه‌ی پدرخوانده می‌شناسن، یکی از پشم ریزون ترین فیلم‌های استاد یک فیلم Thriller و کاراگاهی به نام مکالمه است. تو این فیلم جریان‌ساز که جین هکمن و جان کازال توش نقش آفرینی کردن، داستان شنود یک مکالمه و دستکاری صدا و این حرف‌ها روایت می‌شه که بعد از این فیلم، ایده‌اش بارها در فیلم‌های دیگه هم استفاده شده. هر چند که خود فورد کاپولا به گفته‌ی خودش این فیلم رو به اقتباس از آگراندیسمان میکل آنجلو آنتونیونی ساخته. به هر حال مکالمه فیلم بسیار خوبیه و دیدنش به همه توصیه می‌شه.

سطح Legends

Notorious (1946)

Notorious Ingrid Bergman Cary Grant

مگه می‌شه صحبت از از ژانر Thriller باشه و به فیلمی از آلفرد هیچکاک، استاد تعلیق سینما اشاره نشه. بدنام یک فیلم Thriller جنگی در رابطه با نفوذ و جاسوسی تشکیلات نازی‌ها در دوره‌ی جنگ جهانی دومه. این فیلم با بازی فوق‌العاده اینگرید برگمن و کری گرانت یکی از شاخ‌ترین کار‌های هیچکاکه که سکانس‌های ماندگار کم نداره؛ همین یه قاب استاد رو که نگاه کنید، حساب کار دستتون میاد که با چه فیلم پشم‎‌ریزونی طرف هستین.

روز چهارم فرودین

برای روز چهارم فروردین فیلم‌هایی از ژانر شاخ نوآر در نظر گرفتیم. برای ژانر نوآر فیلم در سطح Kids تقریبا وجود نداره. البته شاید فیلم‌هایی مثل Sin City رو بشه ازشون یاد کرد ولی اون‌ها هم Neo Noir هستند نه خود نوآر و بنابراین با 3 فیلم در سطوح Men و Legends و Ultra Legends در خدمت شما هستیم.

سطح Men

The Lost Weekend (1945)

به فیلم دیگری از آقا بیلی وایلدر این بار ژانر نوآر به نام آخر هفته از دست رفته و با بازی ری میلند می‌رسیم. این فیلم تا همین یکی دو سال پیش تنها فیلمی بود هم اسکار بهترین فیلم و هم نخل طلای جشنواره کن رو برده بود. داستان این فیلم شاخ هم راجع به یک نویسنده‌ی الکلی و یک آخر هفته‌ی سخت و چالشی از زندگی اونه. مطمئن باشید از دیدن این فیلم پشیمون نمی‌شید.

سطح Legends

The Lady from Shanghai (1947)

بانویی از شانگهای یکی از شاخ‌ترین فیلم‌های آقا اورسن ولز ئه. اورسن ولز که ید طولایی در ساختن فیلم‌های نوآر داره، تو این فیلم در کنار همسر وقت‌اش ریتا هی ورث که ایشون هم از خوبای ژانر نوآر‌ه به نقش آفرینی پرداخته. این فیلم راز آلود داستان یک عشق خطرناک رو روایت می‌کنه و سکانس تیراندازی در تالار آیینه‌اش الهام بخش فیلم‌های بسیار زیادی از جمله جان ویک 2 بوده. تو دیدن این فیلم شک نکنید. اورسن ولز فیلم بد نمی‌سازه.

سطح Ultra Legends

In A Lonely Place (1951)

بدون شک بزرگترین بازیگر سینمای نوآر همفری بوگارت ئه و حتما باید به فیلمی از ایشون هم در این ژانر اشاره کنیم. در یک مکان خلوت به کارگردانی نیکلاس ری یکی دیگر از پشم‌ریزون ترین فیلم‌های این ژانره که توی اون همفری بوگارت در کنار گلوریا گراهام به نقش آفرینی پرداخته. این فیلم بقدری شاخه که نیاز توضیح دادن بیشتر راجع بهش وجود نداره و همین الان باید بشینید ببینیدش ولی خوب موقع دیدنش حواستون باشه ها، این فیلم برای ابر اسطوره‌های ژانر نوآره، اگه دیدینش حتما فیلم‌های فردا رو از دست ندید.

روز پنجم فرودین

خوب به روز پنجم فروردین رسیدیم. ممکنه بعضی از شما‌ها رفته باشید سر کار و دیدن یک فیلم خوب می‌تونه خستگیش رو از تنتون بیرون کنه. فردا هم که جمعه است و تعطیله راحت بشینید فیلم نگاه کنید. فیلم‌های پیشنهادی امروز در ژانر بشور و ببر هستند.

سطح Kids

As Good as it gets (1997)

فیلم بهتر از این نمیشه یکی از فیلمای حال خوب کن مشتی دهه‌ی نود به کارگردانی جیمز بروکس ئه. تو این فیلم درام شاخ، آقا جک نیکلسون در کنار هلن هانت آخرت بازیگری رو از خودشون به نمایش گذاشتن باشد که متذکر بشیم و این فیلم رو از دست ندیم.

سطح Men

Tequila Sunrise (1988)

تو دهه‌ی هشتاد میلادی فیلم‌های جنایی خیلی خوبی ساخته شدند و فیلم خوبی که قراره امروز معرفی کنیم، Tequila Sunrise یکی از همون هاست. این فیلم به کارگردانی رابرت تاون 3 تا از سوپر استار‌های وقت سینما یعنی مل گیبسون، میشل فایفر و کورت راسل رو به عنوان بازیگراش می‌بینه و قطعا می‌شه ازش به عنوان یک فیلم پشم‌ریزون و در عین حال، حال خوب کن یاد کرد. البته اکثرا فیلم‌های دهه‌ی هشتاد به آدم حس خوبی می‌دن. تم رنگی فیلم‌هاشون دل آدمو وا می‌کنه.

سطح Legends

دیدی و ارثیه فامیلی (1985)

دیتر هالرواردن معروف به دیدی می‌شه گفت بزرگترین کمدین سینمای آلمانه که فیلم‌هاش در ایران هم از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. بخشی از این محبوبیت هم مرهون دوبله‌ی فوق العاده خدا بیامرز حسین عرفانی رو شخصیت دیدی ئه. برای اسطوره‌ها دیدن یکی از بهترین فیلم‌های دیدی به نام دیدی و ارثیه فامیلی می‌تونه به خوبی نقش بشور و ببر رو ایفا کنه و قطعا جوابه. دیدی رو دیدی؟

روز ششم فرودین

خوب امروز یعنی ششم فروردین رو با فیلم‌های ترسناک/دلهره آور در خدمت شما هستیم. امیدوارم حالشو ببرید.

سطح Kids

The Others (2001)

فیلم دیگران به کارگردانی آلخاندرو آمنوبار از خوب‌های سینمای اسپانیا و با بازی نیکول کیدمن از فیلم ترسناک‌های خوب اوایل دهه‌ی 2000 ئه. دیگران در زمان انتشارش با وجود داشتن بودجه نه چندان زیاد توی گیشه خوش درخشید و از محبوبیت زیادی برخوردار بود. همون طور که از اسم خانم Kidman پیداست، این فیلم به هم به درد سطح Kids و هم سطح Men می‌خوره و کلا جوابه.

سطح Men

Don’t breathe (2016)

Don't breath

شاید نشه به فیلم نفس نکش ترسناک گفت. این فیلم بیشتر از این که ترسناک باشه، هیجان انگیزه. یک ساعت و نیم آدرنالین خالص. به بیننده حتی یه لحظه هم استراحت نمیده. از این صحنه‌های چندشی که بعضی فیلم ترسناک‌ها دارن هم توش نیست. خبر خوشحال کننده اینه که نسخه‌ی دوم این فیلم هم سال 2021 اکران میشه. 

سطح Legends

Silence of the lambs (1991)

یکی از مشهورترین فیلم‌های ترسناک/دلهره آور تاریخ سکوت بره‌ها اثر جاناتان دمی ئه. این فیلم با بازی درخشان جودی فاستر و آنتونی هاپکینز در زمان خودش جوایز اسکار رو با بیل درو کرد و هر چی بود برد. البته اسکار قدیما مثل الان تباه نبود و دوزار می‌شد روش حساب کرد. این فیلم تعلیق خیلی زیادی داره، مخصوصا توی نیمه‌ی اولش. خلاصه که جارو خاک انداز همراهتون باشه. 

روز هفتم فرودین

امروز کنداکتور پشم ریزون قراره با فیلم‌های عاشقانه در خدمت شما باشه. از اونجایی که فیلم‌های کمدی/رمانس در جشنواره نوروزی فیلم‌های پشم ریزون چندین بار پخش شدن، فیلم‌های پیشنهادی امروز زیاد حالت کمدی ندارن.

سطح Kids

Finding Neverland (2004)

در جستجوی ناکجا آباد یکی از فیلم‌های خوب خانوادگی دهه‌ی 2000 ئه. تو این فیلم که درش جانی دپ و کیت وینسلت و داستین هافمن به نقش آفرینی پرداختن، مارک فارستر نقش کارگردانی رو بر عهده داشته. اگر چه meme هایی که از روی این فیلم ساخته شدن از خود فیلم مشهورتر شده ولی انصافا خود فیلمه هم خیلی جواب و تاثیر گذاره. یه ته مایه‌ی فانتزی هم این فیلم داره. می‌تونید در جستجوی ناکجا آباد رو در کنار خانواده هم تماشا کنید و در کنار هم لذتشو ببرید.

سطح Men

Romeo Juliet (1968)

رومئو و ژولیت یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های عاشقانه و تراژدی شکسپیر‌ه که از روی اون فیلم‌های زیادی ساخته شده. یکی از بهترین فیلم‌هایی که از روی اون ساخته شده نسخه‌ایه که فرانکو زفیرلی، شکسپیرباز مشهور اون رو ساخته. بخش زیادی از شاخ بودن فیلم مرهون موسیقی متن فوق‌العاده نینو روتا است که واقعا تو فیلم غوغا می‌کنه و بارها حتی توسط بزرگانی مثل لوچانو پاواروتی و ریچارد کلایدرمن هم بازسازی شده. البته خود فیلمه هم بد نیستا. از دستش ندید.

سطح Legends

The White Nights (1957)

شب های سفید یکی از شاخ‌ترین فیلم‌های عاشقانه‌ی سینماست که بر اساسی رمانی به همین نام از فئودور داستایفسکی و به کارگردانی لوچینو ویسکونتی ساخته شده است. در این فیلم بود که مارچلو ماسترویانی اسطوره‌ی بی بدیل سینمای ایتالیا، تونست خودشو برای اولین بار در سینمای جهان مطرح کنه. من اون موقع که دیدمش فقط کیفیت dvdrip ازش بود و با این وجود جواب بود، الان که کیفیت بلوری اش هم اومده، قطعا جواب‌تر هم خواهد بود.

روز هشتم فرودین

رسیدیم به هشتم فروردین. هشتیم فروردین هم همیشه روز خوبی برای تماشای فیلم‌های فرانسویه! قراره امروز با یک سری فیلم شاخ از سینمای فاخر فرانسه در خدمت شما باشیم.

سطح Men

Le Professionnel (1981)

حرفه‌ای با بازی خاطره‌انگیز ژان پل بلموندو یکی از شاخ‌ترین فیلم‌های دهه‌ی هشتاد فرانسه است. در این فیلم انیو موریکونه بار دیگر اوج هنر خودش رو به نمایش گذاشته و موسیقی متنی بی نهایت پشم ریزون خلق کرده که با تم جنائی فیلم خیلی هم مچ هست. از دست ندید این فیلمو.

سطح Legends

Le Samurai (1967)

سامورایی ساخته‌ی ژان پیر ملویل یکی دیگر از فیلم‌های شاخ سینمای موج نوی فرانسه است که مثل همیشه آلن دلون بزرگ توی اون نقش آفرینی کرده. تو این فیلم آخرت یک گنگستر و کدهایی که ازشون پیروی می‌کنه رو مشاهده خواهید کرد و قطعا برای خوراک فیلمی اسطوره‌ها از سینمای فرانسه مناسب خواهد بود. دوبله‌ی این فیلم به خاطر صدای آقای خسرو خسروشاهی روی آلن دلن جواب‌تر خواهد بود و پیشنهاد پشم‌ریزون مشاهده‌ی دوبله‌ی این فیلمه.

سطح Ultra Legends

La Grande Illusion (1937)

در بالا به دو فیلم از سینمای موج نوی فرانسه اشاره کردیم، حالا وقتشه به ابر اسطوره‌ها فیلمی از سینمای کلاسیک فرانسه پیشنهاد بدیم. فیلم توهم بزرگ یکی از فیلم‌های شاخ فرانسه به کارگردانی ژان رنوار و با بازی ژان گابن ئه. این فیلم که از فیلم‌های مورد علاقه‌ی وودی آلن هم هست، داستانی از جنگ جهانی اول و تلاش برای فرار از زندان جنگی رو روایت می‌کنه. اگه Ultra Legend هستید این فیلم رو به هیچ وجه از دست ندید. مثل دو فیلم قبلی توهم بزرگ، دوبله هم شده و لازم نیست زبان فرانسوی تماشا کنید.

روز نهم فرودین

نیمه‌ی شعبان مبارک. سعی کردیم فیلم‌های پیشنهادی امروز فیلم‌هایی با زمینه‌ی معنوی باشه تا این حوزه رو هم پوشش داده باشیم. امیدوارم لذتشو ببرید.

سطح Kids

لیلی با من است (1996)

یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قطعا لیلی با من است کمال تبریزی ئه. پرویز پرستویی بازیگر همه فن حریف سینمای ایران، تو این فیلم یکی از بهترین بازی‌های خودش رو به نمایش گذاشته. لیلی با من است از اون فیلم‌هاست که هر چقدر ببینیش بازم تازه است و دیدن چندباره‌اش به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

سطح Men

رنگ خدا (1999)

رنگ خدا یکی دیگه از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران ساخته‌ی مجید مجیدی ئه. این فیلم داستان یک پسر بچه‌ی نابینا و پدر سختگیرش با بازی حسین محجوب و چالش‌هایی که در زندگی اون پسر پیش میاد رو بررسی می‌کنه. این فیلم مثل سایر فیلم‌های آقا مجیدی بسیار زیبا و خوش ساخته و به هیچ وجه از دست ندیدش.

سطح Legends

Spirit of Saint Louis (1957)

روح سنت لوئیس حاصل تنها همکاری بیلی وایلدر و جیمز استوارت و تنها فیلم 70 میلیمتری وایلدر ئه. جیمی استوارت که خودش خلبان نیروی هوایی هم بوده، در این فیلم نقش چالرز لیندبرگ خلبان مشهور آمریکایی رو ایفا می‌کنه. لیندبرگ اولین کسی بود که با هواپیما مسیر بین قاره‌ی اروپا و آمریکا رو طی کرد. البته چیزی که ما اینجا نوشتیم اسپویل داستان نیست، به محض شروع فیلم اینو می‌گه، موضوع فیلم مسائل دیگه ای از این سفره. امیدوارم از دیدنش لذت ببرید.

روز دهم فرودین

قراره امروز بریم به سینمای باشکوه ایتالیا و فیلم‌هایی درژانر نئو-رئالیسم رو مشاهده کنیم. در نئو-رئالیسم همونظور که از اسمش پیداست، همه چیز همونطوری که واقعا هست به نمایش داده می‌شه و شاخ و برگ سینمایی به فیلم‌ها نمی‌دن.

سطح Kids

Cinema Paradiso (1988)

می‌شه گفت سینما پارادیزو بعد از خوب بد زشت، معروف‌ترین فیلم سینمای ایتالیاست. این فیلم که اتفاقا اولین فیلم سینمایی جوزپه تورناتوره هم هست، داستان توتو یک پسر بچه‌ی عاشق سینما در دوره‌ی ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم رو به تصویر می‌کشه. این فیلم خود سینماست. واقعا چی کار کرده تورناتوره. موسیقی متن انیو موریکونه هم مثل همیشه شاخه و اثرگذاری فیلم رو 1000 برابر می‌کنه. اگه ندیدینش دست بجنبونین و اگه دیدین هم می‌تونید فیلم The Splendor (1989) رو مشاهده کنید که حال و هوایی مشابه سینما پارادیزو داره.

سطح Men

La Strada (1954)

جاده، ساخته‌ی فدریکو فلینی یکی دیگر از شاخ‌ترین فیلم‌های سینمای ایتالیا با بازی آنتونی کویین و جولیتا ماسینا همسر خود فلینی ئه. در حالی که فیلم‌های متاخر فلینی فانتزی هستند ولی جاده از کارهای ابتدائی استاده و همون حالت نئو رئالیستی داره. یادش بخیر با اخوی جاده رو از شبکه یک دیدیم؛ دوبله‌ی خیلی مشتی ای داشت ولی الان خیلی سخت بشه دوبله‌اش رو پیدا کرد و باید به زبان ایتالیائی و انگلیسی بسنده کنیم.

سطح Legends

Umberto D (1952)

رسیدیم به سطح اسطوره‌ها و باید به فیلمی از ویتوریو ده سیکا استاد بزرگ نئورئالیسم سینمای ایتالیا اشاره کنیم. اومبرتو دی یکی از بهترین فیلم‌های دسیکاست که دسیکا اون رو از روی ماجرای زندگی پدرش، اومبرتو ده سیکا ساخته. از لحاظ فرهنگی، حداقل از روی اون چیزی که تو فیلم‌ها دیدیم، ایتالیا شباهت زیادی به ایران داره و من به شخصه با سینمای ایتالیا بیشتر از هر کشور خارجی دیگه‌ای همذات پنداری می‌کنم. فیلم‌های ده سیکا هم بیش از بقیه‌ی کارگردان‌ها این خاصیت رو دارن. از دیدن این فیلم پشیمون نمی‌شید.

سطح Ultra Legends

La Notte (1961)

از اون جا که به سطح ابر اسطوره‌ها رسیدیم، باید بریم سراغ کارگردان‌هایی با اسم‌های طولانی‌تر و دهن پر کن تر!! شب، ساخته‌ی میکل آنژ سینمای ایتالیا، میکل آنجلو آنتونیونی قسمت دوم از سه‌گانه‌ی انحطاط اون بزرگواره. با توجه به سطح ابر اسطوره که توش هستیم، قسمت‌های مختلف سه گانه به هم ربطی ندارن و تنها نقطه‌ی مشترکشون شباهت فضای فیلم و بازی همسر وقت آنتونیونی، مونیکا ویتی ئه. در این فیلم مثل خیلی دیگه از فیلم‌های شاخ سینمای ایتالیا، مارچلو ماسترویانی کبیر به نقش آفرینی پرداخته و مارو محظوظ نموده. باشد که پند بگیریم.

روز یازدهم فرودین

زندگی‌نامه یکی از ژانر‌های باحال تاریخ سینماست که درسته معمولا از محبوب‌ترین ژانرها نبوده، ولی خوب هیچ وقت خز هم نشده و همواره طرفدارای خودشو داشته. یازدهم فروردین رو با فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای در خدمت شما هستیم.

سطح Kids

The Imitation Game (2014)

فیلم سینمایی imitation game یکی از بهترین‌ها در سبک زندگی‌نامه است. اگر بگیم که این فیلم در مورد چه شخصیت بزرگواریه در واقع اسپویل عظیمی انجام دادیم که از ارزش فیلم کم می‌کنه. اما داستان فیلم در مورد این که ارتش کشور انگلستان در تلاشند تا سیستم کدگذاری ارتباطات ( ملقب به انیگما ) رو بشکنند و از تمام نوابغ برای این ماموریت مخفیانه دعوت شده است...

سطح Men

Braveheart (1995)

شجاع دل با بازی و کارگردانی آقا مل گیبسون یکی از شاخ‌ترین فیلم‌های تاریخی و زندگی نامه‌ای دهه‌ی نود ئه. این فیلم داستان ویلیام والاس مبارز و آزادیخواه اسکاتلندی و نبردهاش با بریتانیا رو روایت می‌کنه. البته رندل والاس نویسنده‌ی این فیلم که اتفاقا از نوادگان ویلیام والاس هم هست یه مقدار آب و تابش رو هم به اقتضای فیلمنامه اضافه کرده. ولی به هر حال این فیلم بسیار شاخه. فک آدم وا می مونه از دیدن بعضی صحنه‌هاش. موسیقی متن جیمز هورنر رو هم که دیگه نگو. ببینید و لذت ببرید.

سطح Legends

Casino (1995)

هر جا سخن از زندگی نامه هست، نام مارتین اسکورسیزی می‌درخشد. بدون شک مارتی بزرگترین زندگی نامه ساز تاریخه و این بار سراغ زندگی سم ایس راث استین صاحب یک کازینو در لاس وگاس رفته و رفیق گرمابه و گلستان مارتی، یعنی رابرت ده نیروی افسانه‌ای این نقش رو بازی کرده. در کنار ده نیرو، جو پشی و شارون استون هم بازی‌های خوبی رو در این فیلم به نمایش گذاشتن. کازینو همواره به دلیل شیوه‌ی روایتش با رفقای خوب مقایسه می‌شه و چون رفقای خوب قدیمی‌تره، ملت بهش ارادت بیشتری دارن ولی از دیدگاه پشم ریزون، کازینو فیلم شاخ‌تریه و اگه در دیدنش کوتاهی کردین، دست بجنبونین.

روز دوازدهم فرودین

رسیدیم به 12 فروردین و امروز قراره با انیمیشن در خدمت شما باشیم. امیدوارم انیمیشن‌های پیشنهادی ما اوقات خوشی رو برای شما فراهم کنه.

سطح Kids

Fining Nemo (2004)

احتمالا با کارتون در جستجوی نمو آشنایی دارید. واقعا یکی از بهترین کارهای پیکساره که مثل ماهی که هر بار از آب بگیری تازه است، نمو رو هم هر وقت ببینی جذابه و چندباره دیدنش به هیچ وجه خالی از لطف نیست. اگر هم خدایی نکرده ندیدینش که سریع دست بجنبونید و این انیمیشن بسیار زیبا و تاثیرگذار رو تماشا کنید.

سطح Men

Emperor's New Groove (2000)

زندگی جدید امپراطور یکی از خاطره انگیزترین و خنده دار ترین انیمیشن های دیزنی ئه. حساب تعداد دفعاتی که این انیمیشن رو دیدم واقعا از دستم در رفته. هر بار هم که می دیدم بیشتر از خنده پاره می‌شدم. بخش زیادی از شاخ بودن زندگی جدید امپراطور هم مدیون دوبله‌ی بسیار شاخ و هنرمندانه‌اش ئه. خدا به دوبلورهاش عمر با عزت عطا کنه که موجبات خنده و شادی بیشتر مارو فراهم کردند. شما هم اگه خواستین این انیمیشن رو ببینید، حتما سراغ دوبله‌اش برید.

سطح Legends

Princess Mononoke (1997)

اسطوره‌ها معمولا انیمیشن‌های آمریکایی پاسخگوی نیاز‌هاشون نیست؛ اونا ژاپنی شو می‌زن. بزرگترین انیمه ساز ژاپنی هم که آقا هایائو میازاکی (مد ظله العالی) ئه. میازاکی در شاهزاده مونونوکه این بار سراغ ژاپن قدیم و دوران سامورایی‌ها و هیولاها اینا رفته که در اینجا هم مثل همیشه بسیار شاخ و پشم ریزون ئه. انیمه شاهزاده مونونوکه حالت حماسی و اساطیری هم داره. الحق که همه‌مون به جای اینکه بشینیم وقت خودمونو با سریال‌های سمی نتفلیکس و امثالهم تباه کنیم، باید شاهزاده مونونوکه‌ی آقا میازاکی رو (حتی برای بار دوم یا چندم) تماشا کنیم تا رستگار شویم.

روز سیزده به در

حالا که تو سیزده به در نمی‌تونیم از خونه بیرون دربیاییم، دیدن فیلم‌های ماجراجویانه می‌تونه خلا اون رو پرکنه و بنابراین کنداکتور پشم‌ریزون سه فیلم با ماجراجویی‌های فراوان در جاهای مختلف رو ارائه می‌کنه.

سطح Kids

Jumanji (1995)

یکی از فیلم‌های خاطره انگیز و ماحراجویانه دهه‌ی نود فیلم جومانجی ئه که در سال های اخیر به دلیل محبوبیت زیاد بازسازی هم شد. رابین ویلیامز در این فیلم یکی از بهترین بازی‌های خودش رو به نمایش گذاشته بود. از موسیقی متن دلنشین جیمز هورنر هم نمی‌شه گذشت. در مجموع جومانجی یک فیلم بسیار خوب برای سیزده به دره.

سطح Men

Indiana Jones: Raiders of the Lost Ark (1981) 

یکی از محبوب‌ترین مجموعه فیلم‌های تاریخ ایندیانا جونز ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ و با بازی هریسون فورد ئه. مجموعه ایندیانا جونز که الهام بخش فیلم‌ها و بازی‌های بسیاری بوده، در چند دهه تا کنون 4 قسمت ازش منتشر شده و قسمت پنجمش هم تو راهه. حالا ما همینطوری قسمت اولین این سری به نام Raiders of the Lost Ark رو برای معرفی گذاشتیم، شما هر قسمتش که ندیدین یا بیشتر باهاش حال کردین رو تماشا کنید. ضمن اینکه صدای خدا بیامرز چنگیز جلیلوند روی هریسون فورد خیلی خوب می‌شینه و اگه دوبله‌ی ایندیانا جونز رو ببینید، جواب تر هم هست.

سطح Legends

Life of Pi (2012)

زندگی پای ساخته‌ی آنگ لی یکی از بهترین فیلم‌های سال پربرکت (از لحاظ فیلمی) 2012 بود. در این فیلم ماجراجویی‌های یک جوان هندی در دریا در کنار حیوانات و زیبایی های طبیعت روایت می‌شود. اگر احیانا تلویزیون 3 بعدی در اختیار دارید، نسخه‌ی 3 بعدی زندگی پای رو تماشا کنید که بسیار روال تر خواهد بود.



دیدگاه خود را وارد کنید.
"یک منهای یک"